اطلاعیه جلسه دفاع دانشجوی کارشناسی ارشد جناب آقای سعید آسیاب ساعت ۸ تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۵

اطلاعیه جلسه دفاع دانشجوی کارشناسی ارشد جناب آقای سعید آسیاب با عنوان برآورد پارامترهای تابع هزینه نیروگاه سیکل‌ترکیبی در زمان به‌کارگیری سوخت گازوئیل و اثرات آن برای مشارکت در بازار برق- مطالعه موردی نیروگاه سرو (چادرملو)

۱۱ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۸ کد : ۲۲۴۷۷ اخبار پژوهشکده انرژی اطلاعیه ها آخرین اخبار
تعداد بازدید:۳۹۲

اطلاعیه جلسه دفاع دانشجوی کارشناسی ارشد جناب آقای سعید آسیاب با عنوان

برآورد پارامترهای تابع هزینه نیروگاه سیکل‌ترکیبی در زمان به‌کارگیری سوخت گازوئیل و اثرات آن برای مشارکت در بازار برق- مطالعه موردی نیروگاه سرو (چادرملو)

استاد راهنما: جناب آقای دکتر علی کریمی

هیئت داوران: جناب آقای دکتر عباس کتابی و جناب آقای دکتر حمیدرضا شهبازیان

محل برگزاری: سالن جلسات دانشکده برق و کامپیوتر

زمان برگزاری: ساعت 8 صبح روزشنبه مورخ 15 مهرماه 1402

چکیده: نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با توجه به وضعیت بازده نسبتاً مناسب در بین نیروگاه‌های حرارتی، از جمله فناوری‌های بسیار مهم تولید انرژی در صنعت برق اکثر کشورهای جهان و خصوصاً ایران می‌باشند. این نیروگاه‌ها در ایران به صورت دو سوخته بهره‌برداری می‌شوند به نحوی‌که در شرایط عادی از گاز طبیعی و شرایط کمبود گاز، در ماه‌های سرد سال، از سوخت مایع (گازوئیل) استفاده می‌کنند. از طرفی، با شکل‌گیری بازارهای برق و ایجاد مفهوم رقابت در بخش تولید انرژی الکتریکی، شناخت بهره‌برداران این نیروگاه‌ها از هزینه‌های مختلف خود به منظور تعیین راهبرد پیشنهاددهی مناسب در بازار برق بسیار اهمیت دارد. در این پایان‌نامه، با توجه به ظرفیت قابل توجه نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در ایران، برآورد هزینه‌های تاثیرگذار این نیروگاه‌ها برای شرکت در بازار برق هدف‌گذاری شده است. این هزینه‌ها هم شامل هزینه‌های شبه‌ثابت (راه‌اندازی و بی‌باری) و هم هزینه‌های مرتبط با تغییر تولید، خصوصاً متوسط هزینه‌های متغیر (AVC) می‌شود. از اینرو، در این پژوهش سعی شده چارچوبی برای تعیین این هزینه‌ها پیشنهاد گردد. از طرفی دیگر، با توجه به اینکه تاکنون مطالعات کمی در خصوص اثرات سوخت گازوئیل در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی انجام شده، این موضوع نیز مورد توجه قرار گرفته است. برای مطالعات عددی، نیروگاه سیکل‌ترکیبی چادرملو یزد انتخاب گردیده و سعی شده ابتدا بانک اطلاعاتی نسبتاً کاملی از این نیروگاه در یک دوره چهار ساله جمع‌آوری گردد و سپس، هزینه‌های مذکور با توجه به چارچوب پیشنهادی برای این نیروگاه محاسبه شود. این محاسبات می‌تواند دید مناسبی برای بهره‌بردار نیروگاه برای شرکت در بازار برق ایران فراهم کند.

واژه‌های کلیدی: تولید انرژی الکتریکی، بازار برق، نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو، تابع هزینه، هزینه های متغیر، هزینه های شبه ثابت، ساعت کارکرد، ساعت کارکرد معادل.

 


( ۱ )

نظر شما :