اطلاعیه جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد آقای حمید زاهدی

اطلاعیه جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد آقای حمید زاهدی با عنوان طراحی مدرسه ابتدای همساز با اقلیم در راستای کاهش مصرف انرژی با تاکید بر سایه اندازی در شهر اهواز

رشته معماری و انرژی
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۱ کد : ۲۲۳۹۵ اخبار پژوهشکده انرژی اطلاعیه ها آخرین اخبار
تعداد بازدید:۲۲۶

اطلاعیه جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد آقای حمید زاهدی با عنوان "طراحی مدرسه ابتدای همساز با اقلیم در راستای کاهش مصرف انرژی با تاکید بر سایه اندازی در شهر اهواز"

استادان راهنما: آقایان دکتر حسین خراسانی زاده و دکتر حمیدرضا فرشچی

تاریخ دفاع: 1402/06/27 ساعت 11

محل برگزاری: پژوهشکده انرژی، آب و محیط زیست

چکیده
میزان مصرف انرژی در دنیای امروز بسیار زیاد بوده و کاهش منابع فسیلی و اثرات مخرب زیست محیطی آن روزبروز بیشتر مشاهده میشود. پیش بینی رسیدن به 9 / 8 میلیارد نفر جمعیت جهان تا سال ۲۰5۰ ، نیاز به انرژی و مصرف بیشتر ذخایر را به دنبال خواهد داشت. با رشد اقتصادی فعلی، منابع سوخت فسیلی تا انتهای قرن می لادی حاضر کاهش چشمگیری مییابد، و چون انرژی نقشی اساسی در رشد و توسعه پایدارکشورها دارد، جهان با بحران انرژی روبرو خواهد شد. لذا کاهش مصرف انرژی هدفی گریز ناپذیر در بحران کنونی دنیا است. در این تحقیق یک مدرسه ابتدایی در شهر اهواز با رویکرد کاهش مصرف انرژی طراحی شده است و در این طراحی بر کاربرد سایبان تاکید شده است. ابتدا درباره سایبانها، چیستی، کارکرد و روش محاسبه آنها بررسی انجام شده است و سپس شرایط اقلیمی اهواز مطالعه و راهکارهای مناسب برای آسایش گرمایی بیشتر بررسی شدهاند. در ادامه با در نظر گرفتن دادههای بدست آمده و دستورالعملهای طراحی فضاهای آموزشی و شاخصهای مربوطه طراحی معماری انجام شدهاست. برای تعیین سایبان ابتدا روزهای گرم سال در منطقه مورد نظر تعیین شدهاند و سپس با پیدا کردن موقعیت خورشید، زاویه و اندازه سایبان محاسبه شده است.
برای پیدا کردن موقعیت خورشید از دیاگرامهای گنجنگاشتی و تصویر قائم استفاده ش ده و برای محاسبه زاویه سایبان از نقاب سایه و برای تعیین عمق سایبان از نمودارهای موقعیت خورشید استفاده شدهاست. برای سایبانها و دیوارها و سقف با مصالح مناسب و تاثیر آنها بر انرژی مصرفی ساختمان مدرسه در نرمافزار دیزاینبیلدر گزینه های مورد نظر انتخاب، سپس شبی هسازی و محاسبه انجام شده است. مقایسه برای نمونههای شبی هسازی شده کاهش 85 / ۲۱ ٪ در مصرف انرژی را نشان میدهد . سپس این عناصر مطلوب در طراحی معماری ساختمان بکار گرفته شده و بعد از آن ساختمان طراحی شده در نرمافزار دیزاین بیلدر مدل شده است. پس از انتخاب مصالح مناسب و سایبانهای در نظر گرفته شده در نرمافزار، محاسبه انرژی انجام شده و میزان انرژی مصرفی برق و گاز به ترتیب ۱55۰9۷ و ۲88۱ کیلووات ساعت شده است. با توجه به استاندارد شماره ISIRI 14254 مؤسسه استاندارد و محاسب ههای مربوط به برچسب انرژی، ساختمان طراحی شده در رده C قرار گرفتهاست.

واژگان کلیدی: مدرسه ابتدایی، سایه اندازی، بهینه سازی، انرژی، اهواز

 


نظر شما :