اطلاعیه جلسه دفاع کارشناسی ارشد خانم روشنک هادی طلب ساعت ۱۰ تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۶

اطلاعیه جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خانم روشنک هادی طلب با عنوان بررسی مصرف انرژی در تصفیه ی آب به روش اسمز معکوس مدار بسته (CCRO)

رشته سیستم های انرژی-تکنولوژی انرژی
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۵ کد : ۲۲۳۵۳ اخبار پژوهشکده انرژی اطلاعیه ها آخرین اخبار
تعداد بازدید:۲۴۱

جلسه دفاع کارشناسی ارشد خانم روشنک هادی طلب ساعت 10 تاریخ 1402/06/26

پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی مصرف انرژی در تصفیه ی آب به روش اسمز معکوس مدار بسته (CCRO)

استاد راهنما: خانم دکتر زهرا جمشید زاده

چکیده
تامین آب قابل شرب و نیز آب مورد نیاز در صنعت، همواره جزو معضلات و مشکلات اساسی در جوامع بشری از دیرباز تاکنون بوده است. امروزه روشهای بسیار متفاوتی برای تصفیهی آب وجود دارد اما برخی از آنها انرژیبر هستند و نمیتوانند کاربردی باشند. روشهای مانند فیلتراسیون، تقطیر، اسمز معکوس، افزودن مواد شیمیایی و غیره سالهاست که مورد استفاده قرار میگیرند. هر کدام از روشهای ذکر شده نیازمند شرایط مکانی، مصرف انرژی و تامین حداقل حجم مورد نیاز مربوط به آن روش هستند تا از نظر اقتصادی به صرفه باشند. تصفیهی آب در حالتی که بتوان مصرف انرژی در آن را به حداقل ممکن رسانید از اهداف اصلی طراحان سیستم تصفیه خانه است. در این پژوهش با استفاده از نمونه آب برداشت شده از چاه موجود در شهرک صنعتی کاوه واقع در جاده ساوه، تصفیه آب به روش اسمز معکوس مدار بسته ) CCRO ( مورد بررسی قرار گرفته است. به صورتی که بتوان با تغییر پارامترهای اساسی و هزینهبر در طراحی از جمله نوع غشا و تعداد آن و تعداد مخزن تحت فشار، مصرف انرژی برق را با رعایت رسیدن به کیفیت آب مطلوب جهت شرب، کاهش داد.

طراحی ها برای سه نوع غشای موجود برای سیستم اسمز معکوس مدار بسته انجام گرفته و در هر طراحی به دلیل تفاوت در ساختار و عملکرد غشا، تعداد آنها و به الطبع آن تعداد مخازن تحت فشار متفاوت میباشد. بنابر اختلاف ساختار غشاها، مصرف انرژی برق برای سه طراحی انجام شده، یکسان نمیباشد.
نتایج حاصل از طراحی و مقایسه مصارف انرژی در طول دورهی بهرهبرداری، نشان دهنده آن است که انتخاب سیستم و اجرای آن با در نظر گرفتن محدودیت حجم آب ورودی به نسبت آب تصفیه شده مورد نیاز و همچنین کیفیت آب شرب میتواند با توجه به مصرف انرژی در مراحل عملیاتی، هزینه های اولیه را تغییر دهد.

این تحقیق نشان میدهد که با افزایش سرمایهگذاری اولیه میتوان هزینههای عملیاتی را کاهش داد و در طول زمان اختلاف سرمایهگذاری صورت گرفته با کاهش مصرف انرژی قابل بازگشت خواهد بود. همچنین به منظور مقایسه بهتر یک نمونه طراحی با روش متداول اسمز معکوس نیز انجام شده است.

واژه های کلیدی: تصفیه ی آب، کاهش مصرف انرژی، مدار بسته، اسمز معکوس، آب و انرژی، مصرف برق، آب چاه، آب شرب

کلید واژه ها: آب شرب اسمز معکوس تصویه آب کاهش مصرف انرژی مدار بسته آب و انرژی مصرف برق آب چاه


نظر شما :