جلسه دفاع کارشناسی ارشد خانم فائزه کوشا ساعت ۱۲ تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۰

اطلاعیه جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد خانم فائزه کوشا با عنوان طراحی ساختمان اداری با به کارگیری هم زمان لوله های نوری و شیشه های هوشمند ترموتروپیک در راستای صرفه جویی در مصرف برق

گروه آموزشی معماری و انرژی در پژوهشکده انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه کاشان
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۹ کد : ۲۲۳۴۹ اخبار پژوهشکده انرژی اطلاعیه ها آخرین اخبار
تعداد بازدید:۴۷۴

جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد خانم فائزه کوشا با عنوان "طراحی ساختمان اداری با به کارگیری هم زمان لوله های نوری و شیشه های هوشمند ترموتروپیک در راستای صرفه جویی در مصرف برق" در تاریخ دوشنبه 20 شهریور 1402 راس ساعت 12 در ساختمان پژوهشکده برگزار میگردد.
اساتید راهنما: آقای دکتر جواد دیواندری و آقای دکتر ابوالفضل فتاحی
اساتید داور: آقای دکتر محمد رضا حاتمیان و آقای دکتر مجید نیکفر

 

چکیده
باتوجه‌به مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی به‌ویژه در بخش ساختمان و افزایش میزان مصرف برق، روزبه‌روز بر اهمیت استفاده از منابع انرژی طبیعی به‌خصوص نور طبیعی افزوده می‌گردد. به طور خاص استفاده از پنجره‌های بزرگ در نما یکی از راهکار‌ها جهت استفاده هر چه بیشتر از نور روز است؛ اما مشکلاتی مانند تابش بیش از حد در تابستان و در پی آن خیرگی و افزایش بار سرمایشی رو داراست. جهت رفع این مشکل از شیشه‌های ترموتروتروپیک که بسته به دما به حالت مات یا شفاف در می‌آیند استفاده می‌شود که به‌کار‌گیری این شیشه‌ها نیز خود به‌تنهایی معضل کاهش میزان روشنایی در دمای بالا را دارد. جهت رفع این مشکل و جبران کاهش نور طبیعی در ساختمان، در پژوهش حاضر استفاده از لوله‌های نوری پیشنهاد شده است. مطالعات موجود تاکنون به بررسی اثرات جداگانه لوله‌های نوری و شیشه‌های ترموتروپیک بر میزان ورود نور طبیعی به ساختمان پرداخته‌اند. در این پژوهش برای اولین‌بار ترکیب شیشه‌های ترموتروپیک و لوله‌های نوری در ساختمان اداری بررسی شده است. تأمین روشنایی طبیعی در پلان‌های عمیق ساختمان‌های اداری از دیگر اهداف بررسی حاضر می‌باشد. در این پروژه ابتدا مدل‌سازی ساختمان در نرم‌افزار راینو و افزونه گرس‌هاپر صورت پذیرفته و شبیه‌سازی‌های نور و خیرگی و انرژی حرارتی توسط افزونه کلایمت استودیو انجام شده است. در مرحله اول، شیشه‌های تک‌جداره و دو‌جداره شفاف و شیشه‌های ترموتروپیک به لحاظ شاخص‌هایsDA و aSE و میانگین روشنایی با یکدیگر مقایسه شده است. مشخص گردید که مقدارsDA در شیشه ترموتروپیک در مقایسه با شیشه تک‌جداره شفاف به ترتیب در طبقه همکف 5/50 درصد و در طبقه اول 19 درصد و نسبت به شیشه دوجداره شفاف به ترتیب 9/50 و 19 درصد کاهش داشته است. مقدار aSE برای شیشه ترمو‌تروپیک در مقایسه باحالت تک‌جداره شفاف و دوجداره شفاف به ترتیب در طبقه همکف 9/26 و در طبقه اول 4/30 درصد کاهش‌یافته است. میانگین روشنایی نیز به ترتیب در حالت تک‌جداره شفاف 81 و 78.5 درصد و در حالت دوجداره شفاف به ترتیب 78.6 و 76 درصد کاهش‌یافته است. در مرحله بعد هر سه نوع شیشه اشاره شده به لحاظ شاخص خیرگی (DGP) مورد مقایسه قرار گرفتند. شیشه ترموتروپیک مقدار 1.4 درصد خیرگی داشته که نسبت به شیشه تک‌جداره شفاف 7.6 درصد و نسبت به شیشه‌های دوجداره شفاف 5.8 درصد کاهش در خیرگی را نشان داده است. ترکیب شیشه ترموتروپیک با لوله نوری موجب افزایش میزان روشنایی به مقدار 50 درصد در طبقه همکف و 39 درصد در طبقه اول در مقایسه با ساختمان مجهز به شیشه‌های ترموتروپیک و بدون لوله‌های نوری شد. در آخرین مرحله نیز شبیه‌سازی انرژی حرارتی ساختمان برای سه نوع شیشه اشاره شده صورت پذیرفت و مشخص گردید که استفاده از شیشه‌های ترمو‌تروپیک باعث صرفه‌جویی در شدت مصرف انرژی (EUI) به مقدار 3 درصد در مقایسه با شیشه تک‌جداره شفاف و دوجداره شفاف گردید. به‌طورکلی شیشه‌های ترموتروپیک تأثیر زیادی در کاهش خیرگی فضا و کاهش بار سرمایشی در فصل گرم را دارند؛ اما موجب کاهش میانگین روشنایی در فضا نیز شده‌اند که این معضل با استفاده از لوله‌های نوری بهبودیافته است.
کلمات کلیدی: ترموتروپیک؛ ساختمان اداری؛ لوله نوری؛ خیرگی؛ کلایمت استودیو؛ شبیه‌سازی عددی؛ سولاتیوب

کلید واژه ها: شیشه هوشمند ترموتروپیک ساختمان اداری لوله نوری خیرگی شبیه سازی عددی سولاتیوب کلایمیت استودیو


نظر شما :