حمایت وزارت نیرو از طرح پژوهشکده انرژی برای ایجاد مزرعه خورشیدی شناور روی آب

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۷ کد : ۵۲۲۶ اخبار پژوهشکده انرژی آخرین اخبار
تعداد بازدید:۳۹۳
حمایت وزارت نیرو از طرح پژوهشکده انرژی برای ایجاد مزرعه خورشیدی شناور روی آب
دکتر سعید گلابی رئیس پژوهشکده انرژی و دکتر محمد نظیفی فرد عضو هیات علمی و معاون پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان روز چهارشنبه 20 خرداد، در جلسه ای مشترک با معاون محترم وزیر نیرو و تنی چند از مدیران عامل آب منطقه‌ای، سازمان انرژی های نو و مشاوران برنامه ریزی و توسعه مدیریت منابع آب در محل وزارت نیرو، طرح ایجاد سامانه برق خورشیدی شناور روی آب را برای اولین بار در کشور به منظور تولید همزمان برق خورشیدی و تولید آب مازاد ارایه نموند.
 

دکتر محمد نظیفی فرد محقق این طرح ضمن ارایه جزییات این طرح و تشریح کامل ابعاد مختلف فنی و اقتصادی آن به پرسش های متخصصین حاضر در جلسه پاسخ دادند.

 

وی اظهار داشت: ایده اصلی این روش بدین صورت است که ازسیستم های فتولتاییک به صورت شناور برروی مخازن آبی منجمله سدها، آب بندانها، تالابها وکانالهای اصلی، استفاده می گردد.

 

وی با اشاره به اینکه  در این صورت با محدود نمودن سطح تبخیر بنا بر شرایط دمایی میتوان تا 60 درصد از تبخیر سطحی آب و هدر رفت منابع آبی جلوگیری نمود افزود: در عین حال به علت کاهش دمای محیط روی آب نسبت به خشکی، بازدهی پنل های خورشیدی افزایش خواهد یافت.

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: انتظار می رود با اجرای این طرح بر روی مخازن آبی، علاوه بر تولید برق فتوولتاییک با راندمان بالاتر، به طرز قابل ملاحظه ای از تبخیر سطحی منابع آبی کشور نیز جلوگیری به عمل آید.

 مهندس علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی واموراقتصادی وزارت نیرو نیز با اشاره به اینکه بهبود راندمان تاسیسات آبی، تولیدهمزمان آب  وبرق، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله راهبردهای اساسی وزارت نیرو و درصدر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی صنعت آب وبرق ومورد تاکید جدی وزیرمحترم نیرو می‌باشند، اجرای سامانه برق خورشیدی شناور بر روی مخازن را طرحی اثربخش و مورد توجه وزارت نیرو ارزیابی نمودند.

دکتر گلابی رئیس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان نیز ضمن ارایه دستاوردها و رسالت این پژوهشکده در حوزه انرژی و محیط زیست، خاطرنشان کرد: کشور ایران درنواحی پرتابش واقع است ومطالعات نشان میدهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی درایران مناسب بوده ومی تواند بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز کشور را از منابع تجدیدپذیر تأمین نماید.

در این جلسه مقرر شد با حمایت وزارت نیرو و هماهنگی‌های بین دستگاهی وبا جلب حمایت بخش خصوصی این نوع مزرعه خورشیدی شناور بر روی آب به صورت چند طرح تحقیقاتی در مقیاس پایلوت در نقاط مختلف کشوراز جمله منطقه مشهد اردهال کاشان اجرا گردد. ضمنا تیم تحقیقاتی وزارت نیرو به سرپرستی دکتر سید عباس جعفری مشاور محترم معاون وزیر نیرو، پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان را در تمامی مراحل انجام این طرح همراهی خواهد نمود.

لازم به ذکر است تاکنون بسیاری ازکشورها نظیر ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، فرانسه، آمریکا و هند در حال مطالعه و تحقیق بر روی این نوع مزارع خورشیدی شناور بر روی آب هستند و بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان با ظرفیت 13/4 مگاوات بر سد یاماکورا احداث و بهره برداری شده است.


نظر شما :