سمپاش دو منظوره خورشیدی در کشور ساخته شد

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۹ کد : ۵۲۱۰ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۳۵۱
محققان کشورمان موفق به طراحی و ساخت سمپاش دو منظوره خورشیدی شدند. محمدحسین قاضی، مدیرعامل شرکت سازنده این سمپاش و از مجریان طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این سمپاش به منظور سمپاشی درختان و گیاهان و استفاده جهت روشنایی طراحی و ساخته شده است. وی ادامه داد: سمپاش دو منظوره خورشیدی با انرژی خورشیدی کار کرده و به سوخت دیگری نیاز ندارد. همچنین به جز سمپاشی می‌توان از آن به منظور تامین کننده روشنایی و شارژکننده تلفن همراه و همچنین پمپاژ آب تا ارتفاع 40 متر برای مصارف گوناگون استفاده کرد.
 سمپاش دو منظوره خورشیدی در کشور ساخته شد

محققان کشورمان موفق به طراحی و ساخت سمپاش دو منظوره خورشیدی شدند.
محمدحسین قاضی، مدیرعامل شرکت سازنده این سمپاش و از مجریان طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این سمپاش به منظور سمپاشی درختان و گیاهان و استفاده جهت روشنایی طراحی و ساخته شده است.
وی ادامه داد: سمپاش دو منظوره خورشیدی با انرژی خورشیدی کار کرده و به سوخت دیگری نیاز ندارد. همچنین به جز سمپاشی می‌توان از آن به منظور تامین کننده روشنایی و شارژکننده تلفن همراه و همچنین پمپاژ آب تا ارتفاع 40 متر برای مصارف گوناگون استفاده کرد.
قاضی همچنین درباره‌ی امکانات این دستگاه گفت: این دستگاه شامل صفحه‌یی خورشیدی، کامپیوتر کنترل کننده، الکترو پمپ با فشار 5 بار و مصرف بسیار پایین، باتری ذخیره کننده جهت ذخیره انرژی، لانس تلسکوپی که قادر است ارتفاعات بالاتری را سمپاشی کند و محل خروجی برق DC جهت لامپ روشنایی و یا مبدل DC به AC است.

وی در ادامه گفت: موتور سمپاش دارای حجم بسیار کم، وزن و متعلقات حدود 9 تا 11 کیلوگرم و مداری هوشمند است که در صورت ایجاد مشکل برای لاسن جلو آب خروجی را می‌گیرد و برق دستگاه به طور اتوماتیک قطع شده و الکتروپمپ از مدار خارج می‌شود.
قاضی گفت: این دستگاه دارای سیستم ذخیره است و در صورت ابری بودن آسمان دستگاه به مدت دو ساعت نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد و در هنگام شب نیز می‌تواند به مدت شش ساعت یک لامپ کم مصرف 20 وات یا چهار عدد لامپ LED 6 وات را روشن کند.
وی همچنین ادامه داد: این سیستم هم با برق خورشیدی و هم با برق AC، 220 ولت می‌تواند عمل ذخیره‌سازی را انجام دهد.
وی همچنین اظهار کرد: این سیستم موثر در حفظ محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف سوخت در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین قابل استفاده در هر زمان و مکان است.
طراحی و ساخت این دستگاه 6 ماه به طول انجامیده است.

نظر شما :