سیستم خورشیدی تولید همزمان الکتریسیته و حرارت توسط محققان کشور ساخته شد

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۳ کد : ۵۲۰۳ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۳۵۸
پژوهشگران کشور موفق به ساخت سیستم خورشیدی با قابلیت تولید همزمان الکتریسیته و حرارت و ثبت اطلاعات شدند. دکتر علی کسائیان، مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کاربرد این سیستم توضیح داد: سیستم فتوولتائیک – حرارتی (PVT) برای نسل آینده ساختمان‌ها و تاسیسات آنها کاربرد بسیاری دارد چرا که هم می‌توان از آن برق گرفت و هم از طریق کانالی که در دیوار ساختمان تعبیه می‌شود، گرمایش ساختمان را تامین کرد. به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران پیش از این نیز دو دستگاه دیگر شبیه به این سیستم در کشور ساخت شده‌اند اما نوآوری خاص این طرح در نحوه ثبت داده‌ها و استفاده از فناوری الکتروهیدرو دینامیک برای افزایش بازدهی سیستم است. کسائیان در این زمینه توضیح داد: دیتالاگر این دستگاه 18 سنسور دما، سرعت و ولتاژ دارد که اطلاعات آنها را برای آنالیز در ثانیه ثبت می‌کند. همچنین سیستم الکتروهیدرودینامیک این دستگاه از طریق اعمال ولتاژ بالا و مصرف بسیار کم برق، قادر به تحریک لایه مرزی حرارتی و افزایش انتقال حرارت در کانال پشت سل‌های خورشیدی آن است.
 سیستم خورشیدی تولید همزمان الکتریسیته و حرارت توسط محققان کشور ساخته شد

پژوهشگران کشور موفق به ساخت سیستم خورشیدی با قابلیت تولید همزمان الکتریسیته و حرارت و ثبت اطلاعات شدند.
دکتر علی کسائیان، مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کاربرد این سیستم توضیح داد: سیستم فتوولتائیک – حرارتی (PVT) برای نسل آینده ساختمان‌ها و تاسیسات آنها کاربرد بسیاری دارد چرا که هم می‌توان از آن برق گرفت و هم از طریق کانالی که در دیوار ساختمان تعبیه می‌شود، گرمایش ساختمان را تامین کرد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران پیش از این نیز دو دستگاه دیگر شبیه به این سیستم در کشور ساخت شده‌اند اما نوآوری خاص این طرح در نحوه ثبت داده‌ها و استفاده از فناوری الکتروهیدرو دینامیک برای افزایش بازدهی سیستم است.
کسائیان در این زمینه توضیح داد: دیتالاگر این دستگاه 18 سنسور دما، سرعت و ولتاژ دارد که اطلاعات آنها را برای آنالیز در ثانیه ثبت می‌کند. همچنین سیستم الکتروهیدرودینامیک این دستگاه از طریق اعمال ولتاژ بالا و مصرف بسیار کم برق، قادر به تحریک لایه مرزی حرارتی و افزایش انتقال حرارت در کانال پشت سل‌های خورشیدی آن است.
وی با اشاره به این که این دستگاه به صورت هواخنک طرحی شده است، تصریح کرد: ما توانایی آن را داریم که سیستم را به صورت آب خنک نیز بسازیم تا آبی که از آن گذر می‌کند به صورت مستقیم برای استفاده در تاسیسات ساختمان به کار گرفته شود. ضمن این که استفاده از این سیستم افزون بر افزایش توانایی‌های دستگاه به افزایش عمر سلول‌های خورشیدی آن نیز کمک می‌کند؛ چرا که سل‌های فتوولتائیک به هوای گرم بسیار حساس هستند.
به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران، تمامی مراحل ایده‌پردازی، طراحی و ساخت قسمت‌های مختلف این دستگاه در کشور و توسط متخصصان ایرانی انجام شده و هم اکنون آماده بهره‌برداری و داده‌گیری است.
وی با اشاره به اینکه این طرح از طرح‌های مصوب وزارت نفت است، خاطرنشان کرد: قرار است نمونه ساخته شده از این سیستم تست شده و در ماه‌های آینده بهینه‌سازی شود.
 

نظر شما :