اطلاعیه دفاع از پایان­نامه کارشناسی ارشد خانم پریا عباسقلی زاده

اطلاعیه دفاع از پایان­نامه کارشناسی ارشد خانم پریا عباسقلی زاده با عنوان طراحی ساختمان تجاری-تفریحی با تأکید بر بهره‌وری در مصرف انرژی به‌وسیله سایبان‌های متحرک هوشمند برای منطقه سرد و خشک (تبریز)

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۵ کد : ۲۴۴۲۳ اخبار پژوهشکده انرژی اطلاعیه ها آخرین اخبار
تعداد بازدید:۹۸

عنوان پایا‌ن نامه:

طراحی ساختمان تجاری-تفریحی با تأکید بر بهره‌وری در مصرف انرژی به‌وسیله سایبان‌های متحرک هوشمند برای منطقه سرد و خشک (تبریز)

استادان راهنما:

دکتر جواد دیواندری

پروفسور حسین خراسانی زاده

دانشجو:

پریا عباسقلی زاده

 

زمان: چهارشنبه 28 شهریور  1402 ساعت  11:30

ساختمان پژوهشکده انرژی

چکیده

باتوجه‌به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در سال‌های اخیر در بخش ساختمان و سهم ساختمان‌ها در افزایش گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به یک ضرورت تبدیل شده است یکی از روش‌هایی که در کاهش اتلاف انرژی تأثیر دارد، استفاده از سایبان است و به طور خاص سایبان متحرک هوشمند توجه محققان را به خود جلب کرده است. تابش خورشید از تأثیرگذارترین عوامل در مصرف انرژی است و نیاز است که توسط طراحی سایبانی کارآمد، میزان دریافت تابش خورشید کنترل شود. سایبان متحرک هوشمند یکی از انواع سایبان‌هاست که مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این پایان‌نامه اثر سایبان متحرک هوشمند روی جبهه جنوبی یک ساختمان تجاری-تفریحی در شهر تبریز به منظور کاهش مصرف انرژی بررسی شده است. برای انجام این تحقیق یک اتاق نمونه به ابعاد 91/5 در 92/4 به ارتفاع 5 متر با پنجره‌ای به ابعاد 22/3 در 72/2 متر روی دیوار جنوبی انتخاب شده است. مدل‌سازی در نرم‌افزار راینو انجام شده و با استفاده از افزونه‌ی گرس‌هاپر، اثر متغیرها روی مدل نمونه بررسی شده است. افزونه‌ی گرس‌هاپر، هانی‌بی و لیدی‌باگ پتانسیل بررسی عملکرد دریافت روشنایی روز و انرژی را فراهم می‌کنند. این سایبان می‌تواند از حس‌گرهای نوری و حرارتی برای تشخیص وضعیت تابش و حرارت استفاده کند. این حس‌گرها به طور مداوم داده‌های محیطی را جمع‌آوری کرده و به کنترل‌کننده فرستاده و سیستم با پرداش داده‌ها، میزان باز و یا بسته بودن زاویه سایبان را تعیین می‌کند. متغیرهای در نظر گرفته شده در این تحقیق عبارتند از: زاویه باز بودن سایبان متحرک هوشمند، فاصله سایبان از پنجره و جنس سایبان. طبق نتایج شبیه‌سازی زمانی که جنس سایبان از آلومینیوم است و سایبان در فاصله‌ی 1/0 متری از پنجره قرار دارد بهترین حالت از نظر کاهش مصرف انرژی و دریافت روشنایی مفید است. منظور از دریافت روشنایی مفید، میزان دریافت روشنایی فضای داخلی است که بین 300 تا 2000 لوکس قرار داشته باشد، که دراین تحقیق بین 0 تا 1 در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد که در روزهای گرم سال (تابستان) این سایبان می‌تواند مصرف انرژی را نسبت به سایبان ثابت افقی در تیرماه، حداقل 4 کیلووات‌ساعت بر مترمربع کاهش داده و دریافت روشنایی مفید را بهبود ببخشد. در روزهای سرد سال استفاده از سایبان متحرک هوشمند در تبریز، تأثیری در کاهش مصرف انرژی ندارد ولی می‌تواند دریافت روشنایی مفید را افزایش دهد.

واژگان کلیدی: سایبان متحرک، سایبان هوشمند، کاهش مصرف انرژی، کنترل دما


( ۱ )

نظر شما :