گزارش برگزاری کارگاه انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی راه‌حل توسعه پایدار؛ ارزیابی بلند مدت عملکرد نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک مدارس در منطقه کاشان
تعداد بازدید:۹۷

برگزاری کارگاه انرژی خورشیدی در دانشگاه کاشان #پژوهشکده‌انرژی‌‌آب‌و‌محیط‌زیست به مناسبت #هفته‌پژوهش‌و‌فناوری و با هدف انجام بخشی از وظایف ذاتی خود در ایفای نقش در منطقه و تبیین قوانین حوزه های تخصصی خود برای جامعه، کارگاه تخصصی با موضوع"انرژی خورشیدی راه‌حل توسعه پایدار؛ ارزیابی بلند مدت عملکرد نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک مدارس در منطقه کاشان"برگزار کرد.

در این کارگاه جمعی از مدیران مدارس، معاون آموزش و پرورش آران و بیدگل و نماینده ای از مجمع خیرین مدرسه ساز کاشان، اساتید و دانشجویان ایرانی و بین المللی دانشگاه کاشان حضور داشتند. دکتر نیکفر در این نشست که در سالن شهید فخری زاده ساختمان پژوهشکده در تاریخ ۲۸ آذر برگزار شد، به هدفمند بودن اقدامات پژوهشکده در برگزاری این سلسه جلسات اشاره و بازدید اساتید و دانشجویان پژوهشکده از مزرعه خورشیدی ۲/۵ مگاواتی در هفته پیش را جزوی از این برنامه های هدفمند دانست. سپس دکتر محمد نظیفی‌فرد به عنوان سخنران علمی این کارگاه به بیان برخی از مبانی علمی نیروگاه های خورشیدی پرداخت. وی ضمن ارائه نتایج مدل سازی انجام شده، به بیان گزارش داده های جمع آوری شده از مدارسی که در کاشان و آران و بیدگل دارای نیروگاه های خورشیدی ۵ کیلوواتی بودند، اشاره کرد. این عضو شورای پژوهشکده بیان کرد: نیروگاه های ۵ کیلوواتی در کاشان در سال می بایست حدود ۹ مگاوات ساعت برق تولید نمایند، که با بررسی های انجام شده مشاهده شد عملکرد تعدادی از آنها ضعیف و تعدادی در طول سال های قبل غیر فعال بودند. و در بین آنها مدارسی نیز بودند که عملکرد قابل قبولی داشتند. در این راستا پژوهشکده آمادگی خود را برای انجام هر گونه همکاری و مشاوره در این زمینه بیان کرد.

در پایان مدعوین از آموزش و پرورش به بیان چالش های خود پرداختند و متقابلا قوانین اخیر مصوب توسط دولت برای حضار تبیین شد. چالش های معماری، فنی، اقتصادی و تاثیر آن بر محیط زیست توسط اساتید حاضر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. قیمت خرید برق تضمینی از مدارس خیر ساخت به ازای هر کیلووات ساعت ۳ هزار تومان می باشد که پیشنهاد شد مدارس با استفاده از ظرفیت خیرین از این فرصت استفاده کنند.

  #پژوهشکده‌انرژی‌‌آب‌و‌محیط‌زیست

#معاونت_پژوهشی_و_ارتباطات_علمی

#دانشگاه_کاشان

 


نظر شما :