گزارش برگزاری کنفرانس

دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی

دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی
تعداد بازدید:۳۵۷
دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی

گزارش شرکت در کنفرانس و نمایشگاه توسط پژوهشکده انرژی، آب و محیط زیست:
دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی در پژوهشگاه صنعت نفت در تهران، دوشنبه و سه شنبه ۲۳ و ۲۴ مرداد در حال برگزاری میباشد. در این همایش مسئولان از دولت و مجلس و دیگر متخصصان و علاقه مندان حوزه انرژی حضور دارند. از جمله سخنران های این همایش آقای مهندس نجفی ریاست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، دکتر مالک شریعت نیاسری عضو کمیسیون انرژی و آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر اوجی وزیر نفت، دکتر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مسکن و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن، دکتر آبنیکی مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که در روز اول همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.
اهم موضوعات مطرح شده عبارت بودند از:
-وجود ناترازی انرژی در کشور که این ناترازی انرژی به ابر بحران در کشور تبدیل شده است!
-شدت مصرف انرژی در کشور دو برابر نرم جهانی و ۳ برابر مصرف کشور های توسعه یافته میباشد.
-این شدت مصرف انرژی از وجود پتانسیل بالا و فرصت برای ممیزی و مدیریت انرژی در کشور خبر میدهد که باعث شده مدیریت انرژی از اولویت های کشور تبدیل شود.
-  دکتر قالیباف با بیان اینکه «در برنامه هفتم توسعه قادریم 5/ 3 میلیون بشکه نفت در روز تا پایان سال صرفه جویی کنیم» عنوان کرد: هیچ تحولی را نمی توانیم انجام دهیم مگر اینکه این تحول دارای سه پایه هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی باشد. باید بفهمیم که این مردم هستند که می توانند تحولی را رقم بزنند و باید روش هایی را پیگیری کنیم که مردم برای انجام کاری انگیزه داشته باشند. وی تصریح کرد: اگر به صرفه جویی 5/ 3 میلیون بشکه در روز باور داریم، باید مردم در اولویت انتفاع حاصل از آن قرار داشته باشند و اول آنها از این منابع بهره مند شوند و در مرحله بعدی درصدی از این منابع در اختیار دولت قرار بگیرد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: امروز برای هر متر مکعب گاز در تولید حدود 8 دلار هزینه داریم اما برای صرفه جویی کمتر از یک دلار هزینه لازم است؛ این دیگر نیاز به فکر کردن ندارد بلکه ما ناگزیریم موضوع صرفه جویی را به سرعت در صنعت پیش ببریم.

-دکتر قالیباف فرصت ها را به دو دسته فرصت با ریسک و فرصت بدون ریسک تقسیم کرد و مدیریت انرژی را یک فرصت با ریسک در کشور بیان نمود. افزایش حامل های انرژی در این همایش موافق و مخالف هایی از نمایندگان مجلس و دولت داشت!

-وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز به ارقام 3 میلیون و 190 هزار بشکه تولید نفت و یک میلیارد مترمکعب تولید گاز در کشور رسیده ایم، گفت: البته ظرفیت تولید نفت 3 میلیون و 850 هزار بشکه در روز است.
-موضوع حکمرانی انرژی به صورت یک پنل تخصصی در بعد از ظهر روز اول مورد بررسی نمایندگان دولت و مجلس قرار گرفت.
-منظور از حکمرانی، فرآیند تعامل میان حکومت و بخش خصوصی با هدف تحقق اهداف جمعی بیان شد.
-دکتر دهنوی عضو هیآت رئیسه مجلس اعلام کرد مصرف بنزین کشور ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است که ۵ میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین داریم!!
-ناترازی برق متوسط ۱۵ هزار مگاوات است.
-۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز کشور در سال ۱۴۰۲ است.
-مصرف بنزین و گاز معادل ۵ میلیون بشکه نفت است که فرصت صرفه جویی در کشور ۳/۵ میلیون بشکه نفت در روز میباشد.

-مالک شریعتی نیاسر نیز در آیین گشایش کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران، با اشاره به اینکه وضع شدت مصرف انرژی در کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: از ابتدای برنامه پنجم تا انتهای برنامه ششم توسعه باید شاخص شدت مصرف انرژی 50 درصد کاهش می یافت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. وی افزود: بیش از 100 میلیارد دلار فرصت صرفه جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که معادل ارزش فروش روزانه 5/ 3 میلیون بشکه نفت خام در طول یک سال است و اگر تنها 25 درصد آن را بهینه سازی کنیم، گام مهمی برداشته ایم. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه 7/ 1 درصد سهم ظرفیت ذخیره سازی گاز در ایران است، گفت: این میزان یک ششم میانگین جهانی است.

سالانه 18 میلیارد مترمکعب گاز در ایران در مشعل ها سوزانده می شود که معادل 5 میلیارد دلار هدررفت انرژی است و این در حالی است که صادرات گاز کشور حدود 17 میلیارد دلار است. شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه متوسط بهره وری نیروگاه ها 39 درصد است، ادامه داد: در 16 نیروگاه گازی کشور بهره وری کمتر از 25 درصد است و در 7 نیروگاه سیکل ترکیبی بهره وری 40 درصد برآورد می شود. وی تاکید کرد: در منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی می توانیم به عنوان یک هاب انرژی حاضر باشیم، اما اگر بهینه سازی انجام نشود، این فرصت از دست خواهد رفت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: آسیب شناسی در تدوین برنامه هفتم توسعه در زمینه بهینه سازی انرژی انجام شده است که شامل پیش بینی نشدن منابع مالی کافی و مناسب برای بهینه سازی، جذاب نبودن سرمایه گذاری در بهینه سازی، هوشمند نبودن کامل شبکه انتقال و توزیع حامل های انرژی، نبود متولی واحد متمرکز برای بهینه سازی مصرف انرژی، فاصله قیمتی بسیار زیاد عرضه فرآورده ها با قیمت تمام شده و صادراتی، منتفع نبودن آنی مردم در پروژه های بهینه سازی و صرفه جویی انرژی و سهم 65 درصدی بخش های حاکمیتی و عمومی در مصارف غیربهینه انرژی می شود. وی اظهار کرد: فاصله های قیمتی سبب قاچاق شده و حداقل مقدار قاچاق بنزین 5 میلیون لیتر در روز و گازوئیل 10 میلیون لیتر در روز برآورد می شود. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره اینکه فرصت بهینه سازی جدی و مناسب است، گفت: سال های آینده در موضوع بهینه سازی انرژی کلیدی خواهد بود.

 

 


نظر شما :