برگزاری کارگاه تخصصی مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه پایدار

برگزاری کارگاه تخصصی مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه پایدار

تعداد بازدید:۱۰۹۸
برگزاری کارگاه تخصصی مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه پایدار
برگزاری کارگاه تخصصی مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه پایدار

کارگاه تخصصی مهندسی و کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه پایدار با حضور اساتید و اعضای هیات علمی و پژوهشگران انرژی کشور عراق در آستانه هفته وحدت اسلامی از روز پنجشنبه اول آذرماه سال جاری به مدت دو روز در سالن حافظ هتل پردیسان شهر مقدس مشهد برگزار شد.

مدرس این کارگاه در خصوص اهمیت و ضرورت موضوع این کارگاه بیان داشت: پی آمدهای زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه سوخت های فسیلی و افزایش روزافزون تقاضا برای مصرف حاملهای انرژی، رویکرد بکارگیری از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک نظیر انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و زیست توده را در جهان بیش از پیش ضروری ساخته است.

دکتر محمد نظیفی فرد عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان افزود: سیاست گذاری تولید انرژی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در جهان، به میزان قابل توجهی بر روی انرژی های تجدیدپذیر متمرکز شده است لذا توسعه و گسترش بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر می تواند به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشورها شود که این خود از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری است.


وی در خصوص محتوای موضوعی این کارگاه اظهار داشت: در پی استقبال اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه های عراق از اولین کارگاه برگزار شده با موضوع مهندسی نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک در شهریورماه سال جاری در دانشگاه کاشان، در این کارگاه تخصصی، راهکارهای عملی و فناوریهای بکارگیری از انرژیهای تجدیدپذیر و پاک همراه به مخاطبین آموزش داده شد و موانع و ارائه راه حلها برای ایجاد دانش و بهره گیری از فنآوری انرژیهای تجدیدپذیر نیز مورد بررسی قرار گرفت.


وی افزود: نبود قوانین مصوب و الزامات قانونی ملی و محلی برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک، کمبود نیروی انسانی متخصص آموزش دیده در زمینه انرژی آموزش دیده، چالشهای انتقال فناوری، ضعف در توسعه آموزش عالی و رشته های دانشگاهی بین رشته ای مرتبط با انرژی های نو در کشور عراق از جمله مهمترین موانع برشمرده شده توسط اساتید و متخصصین شرکت کننده در کارگاه بودند.


در این راستا علاوه بر تشریح فناوری انرژیهای تجدیدپذیر، توسعه و مدیریت پروژه انواع نیروگاه های خورشید مگاواتی، خورشیدی کوچک مقیاس، بادی، زیست توده، زمین گرمایی و آبی کوچک مورد بررسی قرار گرفت و به شرکت کنندگان، گواهی شرکت در کارگاه ارایه گردید.


لازم به ذکر است در حاشیه برگزاری این کارگاه در مورد نحوه گسترش مشارکت و تبادل دانش و اطلاعات بین استادان و پژوهشگران دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشور عراق و اساتید و پژوهشگران دانشگاه کاشان در زمینه مهندسی انرژی نشستی با حضور آقای مهندس علی جابر، مشاور عالی استاندار نجف اشرف در امور آموزش عالی و دکتر کریم حسن بردان، رییس دانشکده علوم دانشگاه سومر و دکتر مهدی دشت بزرگی رئیس دفتر همکاریهای علمی و بین المللی برگزار شد.


 با توجه به جلب توجه مدیران، سیاستگذاران و برنامه ریزان کلان انرژی کشور عراق برای در نظر گرفتن سهم مناسبی برای بکارگیری از انرژیهای تجدیدپذیر در توسعه سبد انرژی این کشور از یک سو و تجربه و پشتوانه علمی اساتید دانشگاه کاشان از طرف دیگر، لزوم برگزاری نشستهای علمی تخصصی از این دست مورد تاکید جدی طرفین قرار گرفت.


نظر شما :